Category: MAKANAN DAN MINUMAN

MAKANAN SEDAP DI HARI RAYA AIDILFITRI

Selamat Hari Raya Aidilfitri.

I dah susun elok2 gambar2 makanan yang sedap masa hari raya hari tu (yang tak termasuk dalam senarai ni pun sedap!). Ni antara makanan yang wajib ada dan lain2 makanan yang dimasak, dibeli dan dimakan beramai2. Kalau tengok balik gambar2 ni boleh jadi seram. Doktor kata, kalau orang2 yang kurus pun, tahap kolesterol badan boleh jadi tinggi. Jadi hati2 kalau nak makan tu! Lagi bagus kalau ada buah2 (selain durian le).  (more…)

RESIPI SMOOTHIES YANG MUDAH

Untuk yang tak suka minum susu warna putih (terus dari cawan/gelas), cara paling bagus ialah letak susu dalam smoothies. Gerenti terminum! Jadi, bukan susu je yang i terminum, dengan buah2 sekali pun termakan. Lagi satu perkara penting yang kena ada ialah pengisar atau blender. Tak ada masalah kalau takda blender yang canggih2. Yang penting, asalkan blender tu boleh kisar ais. (more…)

The Zenith Hotel Kuantan, berhari raya dan bersarapan di Kuantan, tempoyak

Lambat sikit cerita2 keluar. Sibuk apa agaknya i ni. Ikut kata pepatah: “TAKDA MASA, BUATLAH MASA!!”. Yelahyelah…….. Salah satu aktiviti beberapa hari lepas, i kena kemas gambar2 sana-sini terutama yang dalam telefon. Banyaknya la…….. I buang mana2 yang dah tak penting dan yang dah dipakai. Gambar2 masa raya pun banyak dan bercampur aduk. (more…)

Makan2 masa Hari Raya Aidilfitri 2015

I pernah cerita dulu, kalau masa nak hari raya aidilfitri, sampai tahun ni pun, i masih belum ada tekanan perasaan nak kena masak apa2.  Kiranya, tak payah masak la. Padahal usia dah bertambah ni.  Tapi sejak tahun lepas punya raya, i dah mula terfikir2 menu raya untuk beraya di rumah sendiri.  Nak la raya kat rumah sendiri pulak.  Ni beraya kat rumah sedara mara je. (more…)