Category: MASAKAN

MASAK SPAGHETTI UNTUK BUAT MEE GORENG FUSION

meesiapteratai

Amboi, mee goreng pun boleh dijadikan fusion. Saya jarang beli mee2 basah. Selalunya kalau nak masak masakan mee2, saya akan guna mee kering atau pasta kering. Kalau beli apa2 pasta, mesti ada lebihan. Kalau disimpan2, boleh jadi lupa. Baik dihabiskan sahaja. Pernah jugak saya buat hidangan laksam guna pasta. Tengok SINI. (more…)

Jom masak2, lauk tomyam ayam

Hari tu i ada tulis pasal kena kumpul stickers, lepas dah cukup syarat boleh redeem periuk belanga. I dapat la kumpul untuk satu jenis periuk. Tapi periuk saiz kecik macam tu (gambar) dah ada kat dapur. Jadinya, i tak rasa gembira sangat. (more…)

Lauk pauk ikan yang tak pernah bosan dimakan

I kalau boleh bila beli ikan, untuk diguna masak paling lama dalam masa seminggu je. Kalau untuk 2-3 hari je lagi bagus. I tak minat nak stok up untuk dua ke tiga minggu. Lain kalau u pergi beli kat tepi laut/sungai atau u dah tau stok ikan tu baru. Lagi pun i mana ada pergi pasar2 basah atau pasar tani. (more…)

Periuk nasi dah rosak, periuk nasi baru

Sebelum bulan puasa lagi rice cooker ni memang dah buat perangai.  Okey la, terang2 ada labelnya kat situ kata 2 tahun waranti.  Memang dah lebih 2 tahun berjasa pun.  Kalau i tak silap kira, masuk ni dah 3 kali kena beli rice cooker sejak kahwin.  Betul la kot, ada orang2 kata, barang2 elektrik zaman sekarang memang cepat dan senang rosak. (more…)

Ramadan 2015

Ramadan datang lagi.  Semalam i terfikir2 nak makan apa untuk sahur.  Pikir2, dah lama i tak masak lauk2 berkari dan berkentang.  Pasal apa, sekarang2 ni i tengah cuba masak lauk-pauk yang tak pernah dimasak sebelum ni.  Tengok2 dalam peti sejuk, kentang ada, daun kari ada, tapi ayam dan serbuk kari tak ada stok.  Kena pergi ke supermarket dulu nampaknya. (more…)