Sebarkan...Share on Facebook

Selamat Hari Raya Aidilfitri.

I dah susun elok2 gambar2 makanan yang sedap masa hari raya hari tu (yang tak termasuk dalam senarai ni pun sedap!). Ni antara makanan yang wajib ada dan lain2 makanan yang dimasak, dibeli dan dimakan beramai2. Kalau tengok balik gambar2 ni boleh jadi seram. Doktor kata, kalau orang2 yang kurus pun, tahap kolesterol badan boleh jadi tinggi. Jadi hati2 kalau nak makan tu! Lagi bagus kalau ada buah2 (selain durian le). 

Ni gambar2 dari lain2 rumah dan lain2 hari, ye. Apa kata i susun ikut turutan: pembuka hidangan (appetizers), hidangan utama  dan pencuci mulut.

APPETIZERS UNTUK HARI RAYA

mraya7mini beef lasagna, bruschetta dan durian

Makanan kat dalam gambar ni kecik2 je. Durian pun boleh masuk.

 

HIDANGAN UTAMA UNTUK HARI RAYA

mraya1lemang dan ketupat

mraya2rendang ayam dan nasi minyak

 mraya3lemang hitam dan rendang

 Nampak tak i cuma ambik se coet rendang. Sepiring tu pun rasa dah terlalu padat bagi i.

mraya4ketam bakar, sambal belacan mangga dan cili padi

Ada pulak ketam masa raya hari tu. Tak kan hari2 nak makan rendang, kan. Ni i punya kakak2 ipar masak lauk pauk untuk dimakan dengan nasi.

mraya5 ikan singgang pun ada

Ketam2 tu i punya. HM dah habis makan nasi dia. I sibuk nak ambik gambar. Nasi dan ketam tu tak terusik lagi. Haha….

mraya9rendang daging, rendang ayam dan ketupat

mraya8pengat durian, ketupat palas dan buah tembikai

Semuanya bersantan hahaha…. elok ada buah tembikai tu.

Durian yang tak terhabis sebelumnya, dijadikan pengat. HM ramai adik-beradik. Jadi yang nak memasak dan makan pun ramai. 

 

PENCUCI MULUT (DAN PERUT) UNTUK HARI RAYA

mraya6 mangga potong dan kuah kicap pedas 

 

Sedap kan semua tu…..

 

——

Tapi tak seram ke tengok makanan tu semua? Ke tiba2 rasa nak masak/cari makanan di atas. Akak tak nak bertanggungjawab sekiranya ada di kalangan pembaca yang menjadi gemuk. Jangan lupa, banyak kan minum air kosong.

 

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI KEPADA PARA PENGUNJUNG BLOG INI!

♥ ♥ ♥

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *