IKAN BAWAL EMAS GORENG BERKICAP

tkicap2

Hari tu saya singgah kat satu restoran ni, nak bungkus makanan. Bila tengok menu, harga seekor ikan siakap gril ialah RM40. Saya memang pasti sebelum ni harganya RM30. Lepas tu lagi, nampak pulak iklan kat tempat bayar tol sedang promosi ikan siakap goreng untuk RM30 seekor. Yelah kan, kalau rasa2 tengah berduit, redah je kita orang satu famili pergi makan. (more…)

MAKANAN SEDAP DI HARI RAYA AIDILFITRI

Selamat Hari Raya Aidilfitri.

I dah susun elok2 gambar2 makanan yang sedap masa hari raya hari tu (yang tak termasuk dalam senarai ni pun sedap!). Ni antara makanan yang wajib ada dan lain2 makanan yang dimasak, dibeli dan dimakan beramai2. Kalau tengok balik gambar2 ni boleh jadi seram. Doktor kata, kalau orang2 yang kurus pun, tahap kolesterol badan boleh jadi tinggi. Jadi hati2 kalau nak makan tu! Lagi bagus kalau ada buah2 (selain durian le).  (more…)

MASAK SAMBAL UDANG CILI KERING YANG MUDAH

smbudang

Ni hidangan sambal udang yang paling tak serabut i pernah buat. Dah beberapa kali i masak sambal2 udang yang berlainan resipi. Ada yang kena letak asam jawa lah, letak belacan, santan pun ada. Kata2 orang kalau tak letak itu ini dah jadi tak betul. Tu belum lagi kena letak petai. Habis tu kalau petai tak jumpa atau pun harga tengah mahal, macam mana… (more…)